System ERP w e-sklepie

,

Sklep internetowy działa w oparciu o dwa zasadnicze filary – moduł transakcyjny oraz interfejs klienta. To właśnie dzięki nim klient e-sklepu może przeglądać produkty oraz dokonywać transakcji zakupowych.

Popularne funkcje w e-sklepie

Poza tymi dwoma fundamentalnymi, bardziej rozbudowane sklepy internetowe posiadają także inne funkcje. Do najpopularniejszych należą płatności online oraz możliwość dodawania przez użytkowników opinii o produkcie. Niektóre platformy zakupowe oferują również swoim klientom możliwość śledzenia statusu zamówienia oraz obsługę reklamacji i zwrotów online.

Procesy w sklepie internetowym

Z punktu widzenia klienta sklepu internetowego dokonanie zakupu sprowadza się do wymienionych wyżej czynności, a więc przeglądania i wyboru produktów, uzupełnienia niezbędnych danych, potwierdzenia i opłacenia zamówienia. Z punktu widzenia właściciela sklepu online to jednak jedynie część procesu, jaki jego system powinien obsłużyć.

Niezależnie od branży, każdy sklep internetowy to przedsiębiorstwo, które kogoś zatrudnia, coś sprzedaje i często też magazynuje, nadaje przesyłki, wystawia faktury, rozlicza reklamacje, itd. Początkującym biznesom internetowym wystarcza podstawowy system e-commerce. Nie mniej wraz z rozwojem działalności potrzeby rosną i z czasem sama platforma e-commerce przestaje wystarczać.

ERP jako zaplecze dla e-sklepu

Przyzwyczajenia jednak są bardzo silne. Dlatego najczęściej popełnianym błędem przez właścicieli sklepów internetowych jest albo wzrost zatrudnienia, albo – co gorsza – obniżenie jakości obsługi (najczęściej poprzez wydłużenie czasu dostawy lub zawężenie oferty). Dlaczego? Powód zwykle jest prozaiczny – jeśli internetowy biznes dobrze się rozwija, to wzrasta liczba zamówień. Jeśli nie zareaguje się na czas i nie podejmie odpowiednich działań, czas realizacji zamówień zacznie się wydłużać. Może się również zdarzyć, że przedwcześnie wyczerpią się zapasy towaru. Obniżenie jakości obsługi wpłynie z kolei na pogorszenie opinii o sklepie. W Internecie z pewnością pojawią się negatywne opinie i zażalenia.

Paradoksalnie więc wzrost ilości zamówień może przełożyć się na spadek zysków w perspektywie długofalowej, o ile sklep nie zabezpieczy na czas wszystkich czynników ryzyka.

ERP dla e-commerce

System ERP to oprogramowanie wspierające zarządzanie przedsiębiorstwem w każdym obszarze jego działalności. Także w przypadku sklepów internetowych rozwiązania tego typu stanowią cenne wsparcie w codziennej pracy.

W przypadku e-sklepu po system ERP warto sięgnąć wówczas, gdy ilość obsługiwanych transakcji jest tak duża, iż wymaga zautomatyzowania części procesów, np. kompletacji zamówień, wystawiania faktur i dokumentów przewozowych, automatycznego uzupełniania zapasów magazynowych, generowania raportów sprzedażowych, a nawet prowadzenia pełnej księgowości.

Jeśli więc dotychczas używana platforma e-commerce staje się niewystarczająca, a nadmiar pracy wymusza wprowadzenie usprawnień, warto rozważyć inwestycję w ERP.

Coraz więcej przedsiębiorców docenia rolę rozwiązań informatycznych w prowadzeniu biznesu. Oprogramowanie przestało być już traktowane w branży e-commerce jako niepotrzebny dodatek i coraz częściej staje się fundamentem sprawie prowadzonego biznesu.